Klimaat Marathon

onze logistiek als team

Een team van Running 4 Climate liep op zondag 24 maart de AV-Triathlon-Heuvelrug-Run. Het concept hiervan is hetzelfde als dat van de KlimaatMarathon, dus een nuttige eerste ervaring voor ons als deelnemers en organisatie. Een verslag van een mooie, gezellige en sportieve loopdag, met een bijzonder rol voor het klimaat. 

 

Voorbereiding

De Whatsapp poll van een paar weken geleden leverde zes lopers op. Twee dagen ervoor meldde Christiaan zich aan, maar moest Ramon zich vanwege een blessure afmelden. Welkom Christiaan en beterschap Ramon!

We raadpleegden de Excel sheet – hoeveel fietsen we dan zouden moeten meenemen: 4. Met vier fietsers en twee lopers en een afstand van 60 km, moest ieder ongeveer 20 km lopen. De een wat meer, de ander wat minder. We namen mee: 2 fietsen voor kleine mensen, 1 fiets voor lange mensen en 1 fiets waar het zadel omhoog en omlaag kon. 3 fietsen hadden fietstassen om warme winterjassen, regenkleding en proviand in op te bergen. 

Onze voorbereiding bestond er verder uit om af te spreken wie de GPX-route zou inladen in telefoon en horloge en wat afspraken over wie welk lekkers zou meenemen. 

Wim, of beter gezegd, zijn dochter, bakte voor het hele team pannenkoeken, Roos zorgde voor powerdrankjes voor onderweg en Daniël voor een 6-packje bier om de eindstreep te vieren.  

Afstanden en wisselen

Na een korte briefing in het clubhuis werden vanaf 9:00 de zestien teams een minuut na elkaar weggeschoten. Onze eerste twee lopers, Christiaan en Wim, liepen netjes in gelijk tempo strak 20 km achter elkaar door buien en heuvels. 

Bij het 20 km versnaperingspunt werd er gewisseld en Daniël en Emile gingen er als een raket vandoor. Na 10 km wisselden Roos en Emile, want na 30 km op de fiets had Roos het – ondanks 4 lagen en een extra skibroek – het op de fiets wat fris. Het duurde een kilometer of 4 warm-lopen voordat haar voeten niet meer aanvoelden als een verdoving bij de tandarts. 

Bij het 40 km punt de beurt aan Rob en Emile. Rob ging voor 20 km in een regelmatig tempo en Emile en Roos wisselden weer na 5 km. Daniël liep nog een paar kilometer totdat zijn knie-blessure ging opspelen. Christiaan liep de laatste kilometers nog even makkelijk erbij en kwam daarmee op bijna 30 km uit.  

Een ander team had een heel andere wissel-strategie gehanteerd, namelijk om de 2 km de fietsers en lopers laten wisselen.  En dat werkt ook prima, misschien zelfs wel beter.

En weer een ander team lette niet op de afstand, maar op de tijd. Na 40 minuten, op tempo 6 minuten per kilometer, werd er gewisseld. 

Kortom: mogelijkheden te over.  

De goede herinneringen

Voor maart mag de temperatuur volgens de weerstatistieken maar liefst 2,6 graden boven het klimaatgemiddelde van 1991-2000 liggen, de gevoelstemperatuur was vandaag met wind en de eindeloze regen aan de frisse kant. Dit maakte dat in rustig tempo meefietsen met de lopers door soms modderige paden en Utrechtse heuvels een grotere uitdaging was dan we aanvankelijk dachten. Moe, bezweet, modderig, maar voldaan, kwamen we na een dikke 5 uur over de finish. Ramon stond bij de finish klaar met fototoestel om nog een paar mooie kiekjes te schieten, in het clubhuis konden we douchen, opwarmen aan soep, thee of koffie en het 6-pack nuttigen. 

En, zoals Rob nog geen uur na afloop al opgewekt appte: de goede herinneringen blijven, en de regen en wind ben ik nu alweer bijna vergeten!  

Onze lessen voor de KlimaatMarathon

Voor ons als organisatie: het draaiboek HeuvelrugRun draait uitstekend en we nemen het graag als logistiek  voorbeeld!

  • Navigeren op een GPX-file werkt vlekkeloos, maar alleen als je de file ook ingeladen krijgt in de gekozen app. Van tevoren op een rustig moment een tutorial van de app bekijken (bv Komoot) is aan te raden. 
  • Denk even na over de logistiek: het aantal fietsers en lopers, en inventariseer hoeveel eenieder wil, kan en denkt te gaan lopen.
  • Neem voldoende proviand mee. De KlimaatMarathon is met 47 km, 13 km korter dan de HeuvelrugRun die wij liepen, maar duurt ook nog snel 4 tot 5 uur. Zorg voor iets dat je ook tijdens het lopen lust. Water en powerdrankjes bevielen goed, maar onze voorraad mueslirepen bleef onaangeroerd in de tas. De pannenkoeken daarentegen deden wonderen!